Tranum Mølle Destilleri har sit navn fra møllen i Tranum ca. 35 km. vest for Aalborg. Møllen er efter sigende opført i starten af 1800-tallet, da der var et lokalt behov for at få malet korn. Destillatør Ulrik M. Schade og hans familie overtog ejendommen i 2001, og i 2018 bliver møllen indrettet med bryggeri og rum til destillationsapparater.
Prisvindende gin
Sortimentet af gin, der indtil videre består af de 4 varianter Trinity, Botanic, Spicy, og Scuttlebutt, modtog allerede året efter indvielsen af destilleriet flotte guld- og sølvpriser bl.a. ved Berlin Internatonal Spirits Competition og Asia International Spirits Competition.
Redesign af logo og visulle virkemidler
Der har været småjusteringer til bomærket, dvs. selve logoformen, hvor historien og det traditionelle er gjort mere rustik og tilføjet noget patina. Navnetrækket har derimod fået en mere moderne og tydelig "håndværks-feeling" med en helt ny typografi, hvor vi bl.a. er gået fra minuskler til majuskler. Typografien har et klassisk grotesk skrifttype udseende, dog med rødder tilbage til 1920'ernes bootleggers i Chicago, og passer på denne vis ganske udemærket til et destilleri. Stilmæssigt er skriften meget kondenseret og smal, hvilket også går godt til det forholdsvis lange firmanavn.
Etiketter med personlighed
Hver variant har sin egen personlighed, imens man tydeligt kan se et "familiebånd". Det visuelle sprog er tydeliggjort ved at fastsætte fælles typografi samt placeringer af bomærke, tekster og rammevariationer. Netop rammerne er det, der tydeliggøre den enkelte gin, snaps eller akvavit. Det betyder også, at der i designet er taget højde for, at der vil komme flere smagsvarianter til med tiden.
En tydelig genkendelighed
Udover etiketterne, er der også lavet tryksager, bl.a. en lille brochure med årets produktudvalg, en brochure med lækre opskrifter, visitkort og rollups. Alt dette relaterer til identiteten hos Tranum Mølle Destilleri, imens der ikke varieres i farverne hér.
Webshop i Shopify
Selvom vi hos Kong Gulerod Reklamebureau elsker at lave store og forkromede løsninger, er det ikke altid vejen frem. For Tranum Mølle Destilleri, der kan betegnes som en "SMV-virksomhed", hvor der er investeret meget i forvandlingen, har de været glade for muligheden for en temabaseret løsning i Shopify som vi efterfølgende kunne tilpasse den visuelle identitet.
Jeg stod for at skulle redesigne og præcisere Tranum Mølle Destilleris grafiske udseende eller med andre ord: ”De ting jeg i opstarten havde lavet ved skrivebordet, skulle laves flottere og professionelt”. Jeg skulle derfor finde et reklamebureau jeg mente kunne løfte opgaven. Når man bor i Han Herred, ”kigger” man for det meste mod Aalborg når man skal have sådanne opgaver løst, men jeg havde hørt godt om Kong Gulerod Reklamebureau i Thisted og tænkte at jeg, personligt og mentalt, nok nærmere svingede med folk fra Thy. Vi fik aftalt at møde og jeg drog mod Thisted. Køreturen mod Thy med den flotte natur, er jo altid en fornøjelse. Ved mødet deltog alle relevante medarbejde hos Kong Gulerod og jeg præsenterede mine produkter og mine tanker om mit brand. Under mødet gik dialogen bl.a. på hvad det var jeg ønskede at udtrykke med det nye design. Snakken med folkene fra Kong Gulerod var helt i øjenhøjde. Forløbet og kemien mellem os, blev helt som jeg havde håbet.
Efterfølgende fik jeg lavet nye etiketter til alle mine produkter. Nye visitkort blev lavet i det nye design og der blev lavet forslag til nogle roll-ups, hvor jeg valgt nogen ud der lige passede til mit behov. Det blev også til udarbejdelse af nogle lækre produktbrochurer. Endelig blev der lavet en hel nyudviklet webshop. I min gamle webshop havde vi nogle flotte naturbilleder med mine flasker med de oprindelige etiketter. Den formåede Kong Gulerod at ændre så flaskerne på billederne fik de nye etiketter. Flot arbejde. Jeg overlod arbejdet med fremstilling af alle tryksagerne og roll-ups til Kong Gulerod, der oven i købet havde nogen rigtig gode priser.
”Hva’ koster det så?”, er nok spørgsmålet nu. En del blev aftalt til en fast pris men når man er i gang kommer der jo altid noget ekstra til. Den del blev betalt pr. time. Det løber selvfølgelig op når man vil have lavet en hel del arbejde men alt i alt har jeg været tilfreds med resultatet og synes omkostningerne har været rimelige. Jeg kan kun sige at jeg er klar til fortsat at bruge Kong Gulerod Reklamebureau og jeg medgiver dem mine bedste anbefalinger.
Under mødet gik dialogen bl.a. på hvad det var jeg ønskede at udtrykke med det nye design. Snakken med folkene fra Kong Gulerod var helt i øjenhøjde. Forløbet og kemien mellem os, blev helt som jeg havde håbet...
Brug for yderligere information?
Har du spørgsmål eller overvejer du at starte et projekt, så tag kontakt til mig. Jeg bider ikke.