Rigtig mange tror at de selv kan håndtere deres sociale medier for deres virksomhed når hverdagen ruller og der er travlt. Og det kan nogle virksomheder også. Men for langt de fleste, så glemmer de hurtigt at finde de gode historier i deres hverdag, som de kan fortælle om. I værste tilfælde går en Facebook eller Instagramside i forfald, og der kommer måske et opslag om måneden. Det er ikke nok til at have en effekt. For at det skal give afkast at være på de sociale medier bør man lave et opslag minimum to gange i ugen.

Kong Gulerod hjælper gerne med dine sociale medier – fra at udarbejde en strategi og indholdsplan til at drifte siden med ugentlige opslag og rapportere på aktiviteterne.

Indholdsstrategi

Når vi hjælper med at varetage din virksomheds sociale medie strategi, så starter vi med at udarbejde en indholdsstrategi. Den er baseret på jeres virksomheds værdier, og på hvad der er vigtigt og interessant for jeres kunder. Den går i tråd med virksomhedens visuelle og sproglige identitet.

Ugentlig sparring på indhold

For at skabe indhold som er både relevant og interessant for jeres følgere, men også repræsenterer jeres virksomhed og dens værdier, er det vigtigt at holde kontakten jævnligt. Vores erfaring er, at et ugentligt telefonmøde er gavnligt for at holde den røde tråd. Det giver også mulighed for at I kan komme med input og historier fra hverdagen i virksomheden, eller underrette om tilbud I gerne vil reklamere for. Så bliver det arbejdet ind i Indholdsstrategien. Hvis et ugentligt telefonmøde er unødvendigt eller uhensigtsmæssigt for jer, kan meget af denne korrespondance foregå via e-mail og/eller efter behov.

Facebook

Facebook er en vigtig kanal til at skabe daglig kontakt og relation til jeres kunder, og de til virksomheden. Det er en portal til den størst mulige del af befolkningen, og derfor kan man ikke ignorere den, heller ikke selvom kunderne i virkeligheden er virksomheder.

Det er vigtigt, at en virksomheds Facebookside er aktiv med 2-4 opslag om ugen, for at nå ud til flest mulige mennesker, før man begynder at promovere. Derudover bør der være et budget til annoncering, så man kan nå ud til flere mennesker og potentielle kunder.

Når vi varetager jeres virksomheds Facebookside kan I være sikre på, at der kommer det optimale antal opslag, at de er optimerede til at nå ud til flest mulige mennesker, og at der jævnligt køres kampagner baseret på jeres budget.

Hvordan gør vi?

Vi tager som regel udgangspunkt i Facebook, selvom du gerne vil være til stede på flere platforme. Det er fordi Facebook har den største og bredeste målgruppe, og dermed størst potentielle rækkevidde.

Vi bruger en række værktøjer som hjælper os med at optimere indhold og overvåge aktiviteten: Facebook Pixel hjælper os med at holde øje med, om betalte Facebook kampagner giver det ønskede resultat. Ad Manager bruges til at oprette og kontrollere de nævnte kampagner, og Business Manager lader os holde overblikket over alle de sider vi administrerer.

Instagram

Instagram er et socialt medie der lægger fokus på det visuelle, og hvor det er let at søge på et tema eller et hashtag. Nyhedsfeedet domineres af billeder og video, og tekst er mindre vigtigt. 

Vi tilbyder at administrere din Instagramside i forlængelse af din Facebookside. I nogle tilfælde er det vigtigt at være på Instagram, men det skal være en bevidst beslutning. Man kan sige at man bør være på Facebook som standard, men andre sociale medier skal overvejes grundigt, så du ikke spilder din energi og dit budget. Instagram er et medie vi kun anbefaler i to tilfælde: Hvis dit produkt er kreativt eller kunstnerisk betonet, eller hvis din målgrupper er unge, dvs. under 25 år gamle.

LinkedIn

”LinkedIn er de professionelles Facebook”. Dette er en ret almindelig forklaring på, hvad LinkedIn er for dem, som ikke kender det. På LinkedIn repræsenterer man en mere ”professionel” eller arbejdsrelateret version af sig selv. Dvs. når man er på LinkedIn og scroller ned gennem nyhedsfeedet, så er man mere tilbøjelig til at reagere på ting, der har relevans for arbejdslivet eller, hvis man er selvstændig, noget der har relevans for ens virksomhed. Derfor er det et oplagt sted at være synlig, når man henvender sig til virksomheder. Det er også et perfekt sted at promovere kurser eller webinarer, for det er her, folk er modtagelige overfor faglig udvikling.

Ligesom med Instagram skal du overveje om dit produkt og din målgruppe passer til LinkedIn. Vi tager selvfølgelig gerne en snak om, hvilke sociale medier der giver mening for dig.

Kontakt Anita og få en snak om din sociale medie strategi
Eksempel på medarbejderpræsentation Eksempel på medarbejderpræsentation

Hvordan kan du bruge Facebook konstruktivt?


Få gode tips til, hvad du kan slå op på din virksomheds Facebookside, og hvordan du kan blive klogere på dine kunder:


Ved at komme tæt på dine kunder og møde dem i øjenhøjde på sociale medier, skaber du en nær relation. Hvis det gøres rigtigt, vil dine kunder komme tilbage til dig, ikke fordi du er billigst, men fordi de kan lide dig som person, og de føler sig trygge. Det er den stærkeste, mest vedholdende måde at skabe loyalitet i din kundekreds. 

Tænder på de gode historier!


Forestil dig at du er en journalist i dit eget firma: hvilke historier kan du se? Hvordan kan du fortælle dem på en sjov måde?
Det kræver lidt øvelse, men på et tidspunkt kommer det helt naturligt. 

Hvis du gerne vil udnytte potentialet på de sociale medier, men ikke helt ved, hvordan du skal komme igang, så start med at præsentere dine medarbejdere: hvem styrer slagets gang? Hvor lang tid har den enkelte været i virksomheden? Hvordan er deres personlighed? 

Jeg har lavet et eksempel her som du kan bruge som inspiration:

 

Jo mere du kan være personlig og "naturlig", jo bedre. Den almindelige Facebookbruger er mere tilbøjelig til at engagere sig i dit indhold hvis det har personlighed, og ikke virker alt for stift og afstandtagende. 

Så er her lige et sæt af "do's and don'ts", du kan have baglommen som tommelfingerregler:

Do's

  • Vær venlig og naturlig
  • Fortæl om hverdagen i din virksomhed
  • Hav fokus på mennesket - gerne med billeder!

Don'ts

  • Vær "for" professionel og "stiv"
  • Hav fokus på direkte salg - Det er okay at gøre opmærksom på gode tilbud, bare det ikke er det eneste
  • Hav fokus på produkter og services
facebook indblik overblik Facebook indblik

Brug "Indblik" aktivt 


Facebook har sin egen statistikoversigt, som kun administratorer for en side har adgang til: den hedder "Indblik" på dansk. 

Her kan du holde øje med, hvilke af dine opslag klarer sig godt, hvem der mest ser dine opslag, og hvor mange nye "synes godt om" din side har fået. 

Al denne info kan og bør bruges aktivt til at lære om din målgruppe og hvad der interesserer dem, så du kan poste mere af dét.

facebook likes

Antal "synes godt om" er en nem måde at måle generel succes for dine opslag. Der er meget mere info at hente i Indblik, men denne er nem at gå til, derfor har jeg fremhævet den. 

Grafen her viser udviklingen for en webshop, der begyndte at sætte fokus på deres Facebook markedsføring i starten af maj. I løbet af 3 måneder har de fået 100 nye 'synes godt om' for deres side, og det er de RIGTIGE mennesker, der synes godt om siden: det er folk som har interesse i brandet, og som med stor sandsynlighed vil købe noget i shoppen én eller flere gange. 

Aktiviteten afspejles i grafen: et par gode opslag giver flere 'synes godt om' til siden med jævne mellemrum, mens sommerferien fik aktiviteten til at så stille. Derfor er det vigtigt at holde aktiviteten igang, så planlæg opslag og undgå stilstand.

Brug for yderligere information?

Har du spørgsmål eller overvejer du at starte et projekt, så tag kontakt til mig. Jeg bider ikke.

Anita Madsen

Kontakt

Digital Marketing Manager
Anita Madsen

27 14 25 99 am@konggulerod.dk