Det starter med dit indhold

Ønsker du at optimere din hjemmeside til søgemaskiner, så gennemgå dit indhold først. SEO hjælper dig ikke i mål, hvis kvaliteten af dit indhold halter.

Start med en oprydning. Har du indhold, der er gammelt eller uddateret? Giv det den tiltrængte opdatering eller slet det.

Find dit rette element

Hjemmesider bygges med webkoder. Strukturen og indholdet er beskrevet med HTML-koder. Det er disse koder, som Googles søgerobotter ser, når de besøger din hjemmeside.

Der findes i dag en stor mængde HTML-elementer. For at gøre det let for Google at gennemskue, hvad dine undersider drejer sig om, handler det om at strukturere indholdet på fornuftig vis, dvs. med de rette HTML-elementer.

Forestil dig en bog uden kapitler og afsnit – ikke en indbydende tanke, vel? Vær særlig opmærksom på, hvilke elementer dine overskrifter er markeret med. Der findes 6 niveauer af overskrifter. Sidetitlen skal markeres med en overskrift på niveau 1 eller som vores SEO-ekspert vil sige; “En H1’er”. Sidetitlen er et vigtigt middel til at fortælle Google om undersidens emne og dermed matche kundens søgning.

Mange kalder det en jungle

Og det er søgeoptimering vi taler om. Når emnet er søgeoptimering, også kaldet SEO (Search Engine Optimization), så er vi allerede over i at lade eksperterne komme til.

Hvad er relevant?

Du kan faktisk gøre en hel del selv, hvis du blot kender en smule til, hvordan man griber det an og hvad der er relevant.

Mange "eksperter" fortæller, at Google har alle mulige beregningsmodeller og matrixer, som bruges, når de skal finde ud af, om et website kan rangere højt på søgelisterne. Det er også rigtigt.

Oven i det snakker man også om AdWords og affiliated marketing, targeting osv. Det er alt sammen rigtig gode værktøjer, som kan anvendes, hvis der foreligger et godt budget.

Vores erfaring er dog, at der er en tommelfingerregel, der (næsten) altid er evigt gældende og det er RELEVANS. Og relevans kan man anskue på mange måder.

For eksempel

Et eksempel er de almindelige netværk, som vi mennesker bevæger os i, der er fyldt med relevanser. De personer der har brug for én, eller som man selv har brug for, er relevante.

Og hvordan kan man vide, hvilke der er relevante?

Det kan man ved at kende nogen, der kender nogen - ellers kan man være forbundet til et netværk og her er det direkte sammenligneligt med søgemaskiner og optimering.

De ord du bruger i dit netværk, fungerer som søgeord. De høres og sendes tilbage i form af relevante kontakter, som har de evner, du søger efter.

Gør det selv

Til de mange, der til dagligt sidder og arbejder med eget website, har vi oversat en tabel, der giver nogle gode input til, hvad der er godt og hvad der er mindre godt at gøre.

Tabellen kaldes "Den periodiske tabel af faktorer for SEO succes" og det er meningen, at man skal lære brikkerne at kende, forstå kombinationen og derfra finde sin egen metode, der passer til det website man administrerer.

Læs den grundigt og print den eventuelt ud, så du har den liggende. Den er god at huske på, når du går i gang med at optimere dit eget website.

Den periodiske tabel af faktorer for SEO succes Kong Gulerod Reklamebureau

Den periodiske tabel af faktorer for SEO succes

Søgemaskineoptimering - SEO - er på mange måder ren videnskab, der kan arbejdes effektivt med, når man går metodisk frem.

On-the-page-SEO

Content:
Cq Quality - Er siden velskrevet og indeholder kvalitet og substans? 
Cr Research - Har du undersøgt, hvilke keywords man bruger til at finde dit indhold? 
Cw Words - Indeholder dit site ord og sætninger, som du regner med at dit site, vil blive fundet igennem? 
Ce Engage - Bruger de besøgende tid på at læse dit site eller forsvinder de hurtigt igen? 
Cf Fresh - Er dit site aktuelt og indeholder nyt? 
Vt Thin - Er indholdet en smule tyndt og mangler det substans? 
Va ADs - Indeholder dit site meget reklame, specielt i øverste halvdel (første “fold”)?

HTML: 
Ht Titles - Indeholder titeltags keywords og er de relevante i forhold til sidens indhold?
Hd Description - Beskriver dine metatags, hvad siden handler om?
Hh Headers - Bruger dine overskrifter headertags (h1, h2, h3 etc.) med relevante keywords?
Hs Structure - Er dit site struktureret, så det fremmer indeksering?
Vs Stuffing - Anvender du meget udtryksfulde ord, som du ønsker dit site, skal findes på?
Vh Hidden - Indeholder dit site skjulte ord eller design, som du ønsker dit site, skal findes gennem?

Architechture:
Ac Crawl - Er det nemt for søgemaskiner at søge dit site igennem?
Ad Duplicate - Holder din site styr på dublikeret indhold (kopisider tæller negativt)?
As Speed - Er din side hurtigt til at blive vist?
Au URLs - Er dine URL (sidenavne i domænefeltet) korte og relevante for selve siden?
Am Mobile - Fungerer dit site nemt og bekvemt på mobile platforme, som smartphones og tablets?
Vc Cloaking - Viser du andre sider til søgemaskinerne end til de mennesker, der besøger sit site?

Off-the-page-SEO

Links:
Lq Quality - Er dine link fra troværdige og respekterede websites med kvalitet? 
Lt Text - Indeholder dine links ord, som du regner med de vil blive fundet igennem? 
Ln Number - Er der mange links, der peger på dit site? 
Vp Paid - Har du købt links for at få en bedre søgeplacering? 
Vl Spam - Har du oprettet mange links, ved at spamme mange forums og blogs?

Trust:
Ta Authority - Er dine links, delinger og andre faktorer med til at gøre dit website troværdigt?
Th History - Har dit website været i drift i lang tid og fungeret på samme måde?
Ti Identity - Anvender dit website metoder til at verificere dets identitet som f.eks. bidrag og indlæg fra andre?
Vd Piracy - Indeholder dit website kopieret eller måske direkte piratkopieret indhold?

Social
Sr Reputation - Er der respekterede personer, som deler dit indhold?
Ss Shares - Er der mange der deler dit indhold på de sociale netværk?

Personal:
Pc Country - Hvilket land er dit site tilknyttet?
Pl Locality - Hvilken by eller område er dit site tilknyttet?
Ph History - Har du regelmæssige besøg på sitet og er det foretrukket nogen steder?
Ps Social - Har dine venner favoriseret dit website på de sociale netværk?

Download tabellen som PDF